Friday, April 22, 2011

कुकुरभन्दा मान्छेको डर


बिहान रानीबारीमा शिवलिंगकै छेउमा कुकुर बाँधेको देखेर चित्त दुख्यो । कस्ले बाँधेको होला? कस्तो कुकुरजस्तो ! भन्ने मुखबाट निस्क्यो । केहीबेर घुमेर फर्कने बेलासम्म पनि त्यो कुकुर त्यहीँ बाँधिएको रहेछ । नजिकैक एक जनालाई सोधेँ । कुकुर उनैको रहेछ । यसरी पूजा गर्ने ठाउँमा कुकुर नबाँध्नुपर्ने भने । उनले त झोंक देखाउन थाले । मान्छे निकै खाइलाग्दा थिए । जीउडाल हेर्दैमा डराउनुपर्ने । उनलाई मेरो गाला फोर्न मन लागेको थियो रे । उनको कुकुर चानेचुने हैन रे । कसैलाई टोकेको छैन रे । उनलाई बिहान मैले कुकुर भने रेँ । मुखमुखै लाग्ने आँट भएन। डरलाग्यो । साँच्चै झ्याम्म हान्यो भने भनेर । यो तन्देरी छँदा शिक्षण र राजनीति अनि बुढेसकालमा पत्रकारिता र अधिकारकर्मी भएकाले चित्त नबुझे बोलिहाल्ने र अन्याय सहन नसक्ने बानी लाग्यो । अब डर हुन थाल्यो । थुतुनोले ज्यानै जोखिममा पार्ने भयो ? के गर्ने होला ? ती कुकुरवालालाई शिवजीले सत्बुद्धि दिएकाले आज ज्यान जोगियो । जय शम्भो !

Thursday, April 7, 2011

समयको पदचाप

अर्थ सचिव रामेश्वर खनालको राजीनामाले सञ्चार माध्यममा निकै ठाउँ पायो। कथित नागरिक समाजमा पनि खनाल प्रकरण उत्तिकै चचित भयो। उनको सारजीनामाभन्दा त्यससँग जोडिएर आएका अरू पक्षलगायत मुलुकको वर्तमान र भविष्यलाई प्रभावित पार्ने थुप्रै विषय भने ओझेलमा परे। यसले नेपाली सञ्चार माध्यम र समाजकै पनि सोच्ने शैली र क्षमता तथा हेर्ने दृष्टिकोणमा प्रश्न उठाएको छ। जेहोस्, रामेश्वर खनाललाई सञ्चार माध्यमले ‘नायक' बनाएको छ। ‘मिलिजुली बाँचौँ बाँडिचुँडी खाऊँ'को संस्कारविपरीत छँदाखाँदाको स्वादिलो जागिर चटक्क छाड्ने आँट गरेर उनले काम पनि आँटिलै गरेका हुन्।

मुलुक लुट्ने कम्युनिस्ट योजनामा सहभागी भएका भए मालामाल पनि हुने थिए। नभए, सरक्क पन्छिन खोजेका भए ठूलै भाग पनि पाउनसक्थे। ठूलै मुलुकको राजदूत मागेका भए पनि सायद फरकपर्ने थिएन। तैपनि, खनालले राजीनामाको बाटो रोजे। बिस्तारै, उनको राजीनामाका रहस्य खुल्दैछन्। उनलाई थाहै नदिई ‘पूरक बजेट' बनाइएको रहेछ। त्यसैले उनलाई बढी चोट पारेको देखियो। यही ‘स्वामिभान' उनको राजीनामाको कारण हो भने खनालभन्दा पहिले पनि यस्ता घटना धेरै पटक भएका छन्। त्यति बेलाको सरकारको नियतमाथि धेरै शंका नभएकाले वा अरू कुनै कारणले चर्चा कम भएको होला। उमेश मैनालीलाई मुख्य सचिव हुन नदिन माधवकुमार नेपालले जालसाँजी नै गरे। पहिले मैनाली पनि बढुवा भए भन्ने प्रचार गराइयो। पछि उनको बढुवा मन्त्रिपरिषद्को निर्णयमै लेखिएन। अनि मैनालीले राजीनामा गरे। मुख्य सचिव बनाउँदा वरीयता मिच्ने वा जालझेल गर्ने काम त त्यसअघि पनि भएकै हो। बलराम सिंह मल्ललाई राजदूतको लोभ दिएर राजीनामा गराई तीर्थमान शाक्यलाई मुख्य सचिव बनाएर अरूको हक मिचिएकै हो। पत्नीका व्यापार साझेदार विमल कोइरालालाई मुख्य सचिव बनाएर शेरबहादुर देउवाले श्रीकान्त रेग्मीलाई पनि राजीनामा दिन बाध्य पारेकै हुन्।

मैनाली प्रकरण मन्त्रिपरिषद्ले एक जना कर्मचारीविरुद्ध षड्यन्त्र गरेकाले बढी निन्दनीय थियो। तर, माओवादीलाई भर्खर विस्थापित गरेर बनेको माधवकुमार नेपालको मन्त्रिपरिषद् सञ्चार माध्यमको चर्को आलोचनाको तारो बनेन। जेहोस्, नेपाली सञ्चार माध्यम अलि उर्बौलो छ। रामेश्वर खनालको राजीनामा प्रकरणले पनि पाउनुपर्ने भन्दा बढी नै महत्व पाएको देखिएको छ। यस प्रकारको उर्बौलो स्वभावले समाजमा सञ्चार माध्यमको साख र प्रभाव कम गराउँछ। अब त नेपाली सञ्चार माध्यम अलि परिपक्व हुने बेला भयो नि?

यति नै बेला चीनका प्रधान सेनापति नेपाल भ्रमणमा आए। नेपाली सेनालाई सैनिक सहयोगको सम्झौता गरे। त्यस्तो सम्झौतामा अर्थ वा रक्षा मन्त्रालयका अधिकारीले हस्ताक्षर गर्ने चलन थियो तर चिनिया पक्षको चाहनाअनुसार नेपाली सेनाका प्रधान सेनापतिले हस्ताक्षर गरे। तर, चिनिया सैनिक सहयोग र त्यसले नेपालमा पार्ने प्रभावका बारेमा भने सञ्चार माध्यममा लगभग चर्चै भएन। संसद्मा पनि आश्चर्यजनक उदासीनता देखियो। नागरिक समाजका ठालु पनि बोलेनन्। यथार्थमा हालैको चिनिया सैनिक सहयोग र सम्झौतामा प्रधान सेनापतिको हस्ताक्षर लोकतन्त्रका लागि जोखिमपूर्ण घटना हो। त्यसमा पनि वर्तमान सरकारै चीनको प्रयोग मानिएको अवस्थामा यो सम्झौता भएको छ। भारतले यसलाई कसरी लिन्छ र नेपाली सेनाभित्रै यसको प्रभाव कस्तो हुन्छ भन्ने पनि नेपालका लागि उत्तिकै गम्भीर चासोका विषय हुन्।

नेपाली सेनालाई यो दुई करोड डलरको चिनिया सैनिक सहयोग ‘विश्व तथा एसिया प्रशान्त क्षेत्रको शान्ति'का लागि दिइएको हो रे। बन्दुक दिएर शान्ति कायम हुने तर्कले जर्ज अरवेलको उपन्यास ‘नाइन्टिन एट्टिफोर' सम्झाउँछ। नेपालको भूराजनीतिक अवस्थितिले भारत र विशेषगरी तिब्बतका कारण चीनले महत्व दिनु र प्रभाव बढाउन खोज्नु स्वाभाविकै होला। यत्तिकै सहायताका भरमा नेपाली सेनामा चीनको प्रभाव बढी पनि नहाल्ला तर उत्तरी सीमामा खटिएका प्रभावशाली कर्मचारीलाई कुनै न कुनै रूपमा प्रभावित गर्ने चिनिया शैलीको सम्पर्क सेनाभित्र पस्यो भने त्यसले ठूलै अनर्थ निम्त्याउनसक्छ।

नेपाली सेनामा भारतको प्रभाव अपेक्षाकृत बढी रहेको मानिन्छ। पञ्चायतकालमा राजनीतिक झुकाव चीनपट्टि र सैनिक झुकाव भारतपट्टि राखेर सन्तुलन मिलाइएको थियो। नेपालमा अघोषित नाकाबन्दी गर्दा पनि भारत र सेनाको सम्बन्ध अप्रभावित रहनु यसको प्रमाण हो। त्यस प्रभावबाट मुक्त गर्ने प्रयास हुनुको साटो चिनिया कार्ड प्रयोग गर्नु अत्यन्त आपत्तिजनक र ‘धर्को मेटेर लामो बनाउने' बुद्धिहीन अदूरदर्शिता हो। अहिलेको सरकारलाई यसका निर्माताले ‘भारतीय हस्तक्षेपविरुद्ध नेपालीको जबाफ' भनेका छन्। त्यसको अर्थ र अरू साक्ष्यहरूबाट पनि यने चीनपट्टि झुकेको छ भन्ने स्पष्टै छ। अर्थात्, सरकारमा अहिले चीनको प्रभाव छ। यसैले नेपालको राजनीतिलाई ‘कब्जा' गरेपछि सेनामा प्रभाव बढाउने चिनिया खेल आपत्तिजनकमात्र हैन खतरनाक पनि हो।

चिनिया सहयोगको राशिभन्दा पनि त्यसले गरेको संकेतले भारत बढी बिच्किन सक्छ। भारतीय कूटनीतिक व्यवहार हेर्ने हो भने नेपाली सेनामा रहेको आफ्नो साख कायमै राख्न उसले पनि थप सैनिक सहयोगको प्रस्ताव गर्न गर्नसक्छ। त्यस्तो सहयोग स्वीकार गर्न नेपालमाथि दबाब पर्ने निश्चित छ। त्यस अवस्थामा नेपाली राजनीतिमा सेनाको महत्व बढ्नेछ र अरूले पनि सेनालाई प्रभावित गर्ने प्रयास गर्नेछन्। त्यसले पाकिस्तान, बर्मा वा थाइल्यान्डको जस्तो समाजमा सैनिक प्रभुत्व बढाउनेछ। त्यसको स्वभाविक परिणति नेपाली राजनीतिको सैनिकीकरण हो। लोकतन्त्रको विकासमा सैनिकीकरण सबैभन्दा ठूलो अवरोध हो।

नेपाली सेनाको संख्या र सैनिक खर्च उल्लेखनीय कटौती अहिले राष्ट्रिय हितमा हुने देखिन्छ। त्यसैले सैनिक सहयोगको होड हाम्रो आवश्यकता होइन। यसैले चिनिया सहयोग उसैको स्वार्थका लागि दिइएको स्पष्ट हुन्छ। यसोत, सहयोगमा दाताको स्वार्थ लुकेकै हुन्छ तर चिनिया सैनिक सहयोग भने नेपालका लागि अनीष्टकारी साबित हुनसक्छ। विडम्बना, नेपाली सञ्चार माध्यम र समाजमा त्यो चर्चाको विषयै बनेन।

राष्ट्रपति रामवरण यादवले ‘प्राविधिक बहुमत'का भरमा संविधान पारित नगर्न सल्लाह दिएका छन्। संविधानलाई अर्को द्वन्द्वको कारक नबनाउन ‘राजनीतिक बहुमत' जुटाउन राष्ट्रपतिले दिएको सल्लाहको भने गलत व्याख्या र विरोध हुन थालेको छ। नेपाली कांग्रेसकै पनि केही नेताले यसको अपव्याख्या गरेका छन् भने अरूले बेवास्ता गरेका छन्। देश हितका निम्ति राष्ट्रपतिले दिएको सल्लाहकै अपव्याख्या गर्नेहरूलाई लोकतन्त्रका पक्षधर मान्न सकिँदैन। ‘प्राविधिक बहुमत' जुटाएर अधिनायकवादी संविधान थोपर्न कम्युनिस्टहरूले षड्यन्त्र गर्नु स्वाभाविक होला तर त्यो सही काम भने होइन।

प्राविधिक हैन राजनीतिक दुई तिहाइ पुर्‍याऊ भन्ने राष्ट्रपति यादवको सल्लाह ‘राजनीतिकरूपमा सही' छ। अन्तरिम संविधान घोषणापूर्ण बालिग मताधिकारको भावना र मूल्यलाई आत्मसात् गरेर जनसंख्याका आधारमा मात्र प्रतिनिधित्व हुने व्यवस्था स्वीकार गरिएको भए मधेस आन्दोलन हुने थिएन। त्यति बेला गरिएको बलमिच्याइँको दुष्परिणाम अहिले मुलुकले भोग्दैछ। वर्तमान कम्युनिस्ट गठबन्धन पनि बल मिच्याइँकै बाटोमा अग्रसर देखिएको छ। यस्तो बल मिच्याइँ कम्युनिस्ट सिद्धान्त र अभ्यासमा अनुचित पनि नमानिएला तर मुलुकको त्यसले समस्या टुंग्याउँदैन। यसैले राष्ट्रपतिले सावधान गराएको हुनुपर्छ। संविधानको रक्षक, राष्ट्राध्यक्ष र लोकतान्त्रिक संघर्षका योद्धाका रूपमा राष्ट्रपति यादवको त्यस सल्लाहलाई नियतै खोटो हुनेलेमात्र अन्यथा ठान्छ। त्यसमा पनि आफ्नै पार्टीका नेताहरूलाई थाहै नदिई जंगबहादुरले बनाएको रोलक्रमजस्तो पालैपालो प्रधानमन्त्री हुने सम्झौता गर्ने झलनाथ खनाललाई त विरोध गर्ने नैतिक अधिकार पनि छैन। यसै पनि, कम्युस्टिहरू राजनीतिमा नैतिकतालाई मान्यता जो दिँदैनन्।

कम्युनिस्टहरूले अधिनायकवादी संविधान बनाउन खोज्नु पनि अस्वाभाविक नहोला तर अरू लोकतान्त्रिक दलका नेताहरूले त्यसलाई विफल बनाउन लाग्नुपर्ने हो। यस्तोमा कांग्रेसका नेता भने नेपाल विद्यार्थी संघ भंग गर्ने कि नगर्ने विवाद गरेर बसेका छन्। सबै छाडी पुच्छरमा हात! नेविसंघलाई खुरुक्क महाधिवेशन गर्न दिए मुलुकको लोकतान्त्रिक आन्दोलन कमजोर हुन्छ कि कांग्रेसलाई हानि हुन्छ? नेविसंघमा झगडा सल्काउन गर्ने परिश्रम संविधानमा लोकतन्त्र सुनिश्चित गर्न लगाउनुपर्ने हैन? राष्ट्रपति यादवको सावधानी भित्ताको बोलीका रूपमा आएको छ। समयको पदचाप नसुन्नेलाई इतिहासले माया गरेको देखिएको छैन।

Saturday, March 26, 2011

चित्रकार र चेतना



यही कार्यक्रममा सहभागी दुवै हातका औंला नभएका कलाकार आनन्द र उनले चित्र बनाएको हेर्ने बालबालिका
अपांगतासम्बन्धी जनचेतना कार्यक्रममा चित्र बनाउँदै वरिष्ठ कलाकार

जनचेतनामा कलाकार


धेरैपछि रमाइलो कार्यक्रममा संलग्न हुने मौका मिल्यो । शुकबार हनुमानढोका परिसरमा अपांगतासम्बन्धी जनचेतना कार्यक्रममा देशका महान र उदीयमान चित्रकारले तत्काल चित्र बनाए । नेपाल ललितकला प्रज्ञाप्रतिष्ठान, करूणा फाउन्डेसन र क्रियटिङ पोसिबिलिटिज- नेपालले मिलेर कार्यक्रम आयोजना गरेका थिए । खुला ठाउँमा ठूला कलाकारले चित्र बनाएको देख्दा निकै रमाइलो लाग्यो । ती चित्रहरू कार्यक्रमका अन्त्यमा लिलाम पनि गरिए । ८ वटा विक्री पनि भए । कलाकारहरूले बताएअनुसार नेपालमा चित्रहरू लिलाम बढाबढ भएको यो पहिलो पटक हो रे । सबै स्रष्टालाई यस कार्यक्रममा यसरी उत्साहपूर्वक सहभागी भएकोमा कृतज्ञता प्रकट गर्छु ।

Wednesday, March 16, 2011

आरूको फूल



फुल्यो आरू लाग्यो िक वसन्त

संविधान र शान्ति जोखिममा

शान्ति प्रक्रिया र संविधान निर्माणमा केन्द्रित हुने हो भने लोकतान्त्रिक गठबन्धन आवश्यकता र औचित्य झन्झन् बढ्दो छ। विडम्बना, त्यसलाई नेतृत्व दिनुपर्ने नेपाली कांग्रेसका नेताहरू चाहिँ तमासा हेरेर बसेका छन्। लोकतान्त्रिक गठबन्धनको संयोजन र नेतृत्व गर्ने क्षमता तथा आँट नभएकाले कांग्रेसका नेताहरू सकेसम्म यसबाट पन्छन खोजेको हुनसपर्छ। तर, अहिले स्पष्ट आकृति देखा नपरे पनि कांग्रेसका नेता अक्षम भए भन्दैमा समयको हाँक स्वीकार गरेर अरू नै कोही अगाडि आउँदैन भन्ने ठान्नु मूर्खता हुनेछ।
सरकार बनाएपछि कम्युनिस्टहरूको ध्यान सेना र संविधानतिर केन्द्रित भएको छ। माओवादी नेताहरू ‘आफ्नै संविधान' बनाउन नपाए विद्रोह गर्ने धम्की अलि चर्कै स्वरमा दिनदिनै दिन थालेका छन्। माओवादीको संविधानमा नागरिकका मौलिक अधिकारमा बन्देज लगाउने र न्यायालय स्वतन्त्र नहुने अर्थात् समग्रमा लोकतन्त्रका आधारभूत सिद्धान्तमा प्रहार गर्ने प्रावधान रहनेछन्। त्यसले जनआन्दोलनको भावना र मर्मको उल्लंघन गर्नेछ।

सत्तामा कम्युनिस्टको कब्जा बलियो हुनेबित्तिकै सर्वसत्तावादी शासनको अभ्यास थालिनेछ। त्यस अवस्थामा अर्को आन्दोलनको विकल्प रहनेछैन। त्यस्तो अवस्था आउन नदिन कांग्रेसका नेताहरू अहिले सक्रिय हुनुपर्ने थियो। तर तिनले त निरन्तर मौका चुकाउँदै आएका छन्। दुर्भाग्य, कांग्रेसका अहिलेका नेतालाई भने सत्ताबाहेक अरू कुनै विषयले आकर्षण गर्न सकेको देखिएन। नत्र, उनीहरू मुलुक अधिनायकवादको भुमरीमा फस्दै गएको टुलुटुलु हेरेर बस्ने थिएनन्।

कम्युनिस्टहरू ‘सत्ता कब्जा' गर्ने रणनीतिमा निरन्तर सफल हुँदै गएका छन्। पहिले नेकपा (एमाले) का माधवकुमार नेपाल कांग्रेसलाई मूर्ख बनाएर सत्तामा गए। त्यसमा माओवादी सहभागी थिएन। सरकार र प्रतिपक्षमा कम्युनिस्टै कम्युनिस्ट भए। त्यसपछि माओवादीको सहयोगमा झलनाथ खनाल सत्तामा पुगेका छन्। अहिले माओवादी सत्ताको प्रमुख घटक भएको छ। अर्को चरणमा माओवादीका अध्यक्ष पुष्पकमल दाहाल प्रधानमन्त्री हुने सहमति सात बुँदे सम्झौताको मूल विषय हो। सत्तामा पकड बलियो भएपछि दाहालको गन्तव्य नाम जे दिएपनि अधिनायकवादी शासनै हो। त्यसो त, दाहाललाई अलि राम्ररी चिन्नेहरू तिनको शासन कम्युनिस्ट अधिनायकवादी पनि नभएर 'सामाजिक फासीवादी' हुने ठोकुवा गर्छन्। त्यति बेला माओवादीको पछि नलागे एमालेलाई पनि किनारा लगाइदिनेछन्।
केही दिन यता माओवादी नेताहरू अलि बढी नै आक्रामक हुन थालेका छन्। एमाले नेताहरूले लाज माने पनि उनीहरू वंशजको नाता लगाइसकेका छन्। पुष्पकमल दाहालले त मधेसी कम्युनिस्ट मिसाएर संविधान सभामा दुई तिहाइ बहुमत पुर्‍याउने र संविधान पारित गर्ने धम्की दिइसकेका छन्। कम्युनिस्टहरूकै संविधान बनाउने भन्नुको अर्थ अरूलाई निषेध गर्नु हो। तर कांग्रेसका नेताले यसलाई बुझेको नबुझ्यै गरेका छन्। यसैले समस्या कम्युनिस्ट नेताहरूको कथनलाई सही अर्थमा अरूले बु‰न नसक्नुमा रहेको देखियो।

माओवादी विद्यार्थी, शिक्षक, मजदुर सबै विद्रोहको वातावरण बनाउन सघाउन अव्यवस्था र अराजकता मच्चाउन उद्यत देखिएका छन्।अग्रसर भइसकेका छन्। मजदुरहरूले यसको प्रयोग पनि गरिसकेका छन्। हेटौँडामा माओवादीबाहेकका मजदुर संगठनका नेताले हडताल थाल्नुभन्दा पहिले विचार गर्नुपर्थ्यो। मागहरूमा उद्यमी व्यवसायीले पूरा गर्न नसक्ने विषय पनि समावेश हुनेबित्तिकै हडतालको नियतमा सन्देह गर्नुपर्थ्यो।

मधेसवादी दलमा कम्युनिस्टहरूको संख्या ठूलै छ। संघीयताको नारा दिए पनि उनीहरूको राजनीति मूलतः सत्ताका लागि नै हो भन्ने पनि स्पष्ट छ। माओवादीसँग मिल्न सके केही वर्ष ढुक्कैसँग सत्ताको सुखभोग गर्न पाइने उनीहरूको ठहरमा दम पनि छ। तर, त्यति बेला संघीयता चाहिँ नाममा सीमित हुनेछ। कम्युनिस्ट शासनमा संघीयता वा स्थानीय स्वायत्तता नाममा हुन्छ। सिद्धान्ततः कम्युनिज्म र स्थानीय स्वायत्तता एकअर्कासँग मिल्दैनन्। यसैले मधेसी नेताहरूले माओवादीको पछि लाग्ने हो भने संघीयताको मर्म बिर्सनुपर्छ। लोकतन्त्रबाहेक अरू कुनै पनि पद्धतिमा संघीयता र स्वायत्तताको नारा बेइमानी हो।

अवस्था जति नै गम्भीर र संवेदनशील भए पनि कांग्रेसका नेताहरू भने आन्तरिक कलहमा व्यस्त छन्। सभापति सुशील कोइरालाले केन्द्रीय समितिलाई पूर्णता दिनसम्म पनि सकेका छैनन्। शेरबहादुर देउवाको ध्यान मुलुक वा लोकतन्त्र बचाउन हैन पार्टीभित्र प्रभाव बढाउनमा केन्द्रित छ। केन्द्रीय समितिका अरू नेता कोइराला र देउवाकापछि लामबद्ध भएका छन्। रामचन्द्र पौडेल र कृष्णप्रसाद सिटौलालाई उपसभापति र महामन्त्री बनाउँदा र नबनाउँदा देशको लोकतन्त्र र राष्ट्रियतामा कुनै फरक पर्ने हैन। देशको त के पार्टी र स्वयं सभापति कोइराला र नेता देउवाकाकै भविष्य र प्रभावमा पनि कुनै अन्तर हुनेछैन। तैपनि, सबै छाडेर पुच्छरमा हात भनेझैँ पार्टीको सिंगो संगठनलाई मनोनयनकै विन्दुमा त्रिशंकु बनाएर राख्नु आत्मघाततर्फको यात्रा हो।

सके सजिलै र प्रक्रियागतरूपमै नभए बल प्रयोग गरेर पनि माओवादीहरू आफ्नै संविधान घोषणा गरेर सत्ता कब्जा गर्ने दिशामा अगाडि बढेका छन्। यस्तो अवस्थामा लोकतन्त्रवादीहरू भने न्यूनतम सहमतिसम्म कायम गर्न असमर्थ देखिए। कांग्रेसभित्रै संविधानका कतिपय विषयमा मतभेद छ। अरू दलहरू विशेषगरी मधेसी दलहरूसँग सैद्धान्तिक सहमति गर्ने त प्रयासै थालिएको छैन। सत्ताबाट पर हुत्तिँदै गए पनि आफूलाई संस्थापनाको अभिभावक ठान्ने कांग्रेसी नेताहरूको मानसिकताले अहिलेको अन्योल बढेको हो। कांग्रेसलाई यथास्थितिवादीको पगरी गुथाएर खाडलमा हाल्ने रणनीतिसहित माओवादी अगाडि बढेको छ। त्यसलाई विफल बनाउन सबै गैरकम्युनिस्टलाई समेट्ने र साझा एजेन्डा बनाउने प्रयास गर्नुपर्थ्यो। यस्तै जनताका पीरमर्कालाई सम्बोधन गर्न खोज्नुपर्थ्यो।

उदाहरणका लागि माओवादी विद्रोहमा मारिनेहरूले न्याय पाएका छैनन्। बिना कसुर कुनै गैरकानुनीरूपमा मारिँदा पनि अपराधीलाई उन्मुक्ति दिने हो त्यस्तो राज्य किन चाहियो? आफ्ना कार्यकर्ता मार्नेलाई सजाय दिनुको साटो अंकमाल गर्ने नेतालाई हत्याराका मतियार भन्ने कि नभन्ने? सरकारी सुरक्षा फौज र माओवादीले मारेका नागरिकहरू दुवैलाई न्याय दिलाउन कांग्रेस अगाडि बढ्नुपर्थ्यो। यसैगरी बेपत्ता पारिएको लास कि सास त बेपत्ता पार्नेले दिनुपर्ने हो। तिनका बारेमा नबोल्ने राजनीतिक दलहरूलाई अपराधीका मतियार भन्ने कि नभन्ने?
लुटिएका सम्पत्तिको मामिला उत्तिकै विडम्बनापूर्ण छ। लुटपाटलाई सही ठान्नेहरूका सामु नेपाली कांग्रेसले स्पष्ट शब्दमा यो नागरिक अधिकारको विषय हो भन्न सकेको छैन। जमिन धेरै हुने सबैको लुटिएको छैन। लुटेका सबै जमिन जग्गा नहुनेले पाएका छैनन्। माओवादी नेताहरूले लुटेका जमिन बेचबिखन गरेका समाचारले पनि यो बन्दुकका बलमा गरिएको डकैती हो भन्ने स्पष्ट हुन्छ। यसैले डाँकाको मतियार नहुने हो भने ती सम्पत्ति फिर्ता गर्नुपर्छ भन्न हिचकिचाउनु हुन्न।

मधेसी र अरू गैरकम्युनिस्टहरूसँग सँगै बसेर कम्युनिस्टभन्दा अग्रगामी तर लोकतान्त्रिक रूपरेखा जनतासमक्ष राख्नु आवश्यक छ। कम्तीमा कम्युनिस्टहरूले पेलेर अलोकतान्त्रिक संविधान लागू गराए पनि विकल्प तयार रहोस्। सरकारमा जाने मत त जनताले दिएकै थिएनन्। त्यसैले माधव नेपाललाई काँधमा बोक्दा धोका भएको हो।

पश्चिम वा भारतको सहयोगमा माओवादीको सर्वसत्तावादी अभियान रोकिने आशामा बस्नु कांग्रेसका लागि आत्मघाती हुनेछ। नेपालमा सेना वा माओवादी वा अरू कसैले शासन हातमा लिएमा पहिलो सिकार कांग्रेस हुनेछ तर शासनको समर्थन गर्नेमा भारत र चीनबीच होड लाग्नेछ। अमेरिका र युरोपले केही दिन तमासा हेर्नेछन्। कारण, नेपालको लोकतन्त्र उनीहरूको स्वार्थका लागि अपरिहार्य विषय होइन।
यसैले इतिहासको दायित्व बोक्ने हो र सिद्धान्तप्रति जिम्मेवार हुने हो भने अब नेपाली कांग्रेसले संविधान र शान्तिप्रक्रियालाई पूर्णता दिन ध्यान केन्द्रित गर्नुपर्छ। अरू गैरकम्युनिस्टलाई समेटेर लोकतन्त्रका पक्षमासहमति कायम गर्नुपर्छ र कम्युनिस्टहरूलाई आफ्नो न्यूनतम आधार स्पष्टसँग बताउनुपर्छ। अनिमात्र उनीहरूले लोकतन्त्रलाई निषेध गर्ने आँट गर्नेछैनन्।
अर्थात्, लोकतन्त्रका निम्तिमात्र हैन नेपाली कांग्रेस स्वयंका लागि पनि परिस्थिति अत्यन्त संवेदनशील छ। रोएर राजनीति हुँदैन।

Wednesday, March 9, 2011

स्वतन्त्रताका साधक






नेपालको अपेक्षाकृत बढी व्यावहारिक र सामन्ती संस्कारग्रस्त राजनीतिमा कृष्णप्रसाद भट्टराई अलि बेग्लै थिए। यो उनको प्रयासभन्दा पनि जन्मजात गुणजस्तो लाग्थ्यो। समाजको कथित मर्यादा वा सीमामा बाँधिन नचाहेकैले उनी भिडभन्दा बेग्लै भए। उनको यही व्यवहार कतिलाई मन पर्‍यो। यसैले कतिको चित्त दुखायो। धेरैले उनको नाम र संगत बेचे। केहीले उनलाई यावत् गुणदोष सहितै स्वीकार र सम्मान गरे। अब त झन् उनीसँग नजिक भएको, उनलाई सहयोग गरेको र उनको प्रशंसा पाएको बखान गर्नेहरूले तँछाड मछाड गर्लान्। यो सबै स्वाभाविक पनि हो।

किसुनजीलाई एउटै प्रसंगले बुझ्न वा अर्थ्याउन खोज्नु मूर्खता हो। उनलाई विशेषण मन पर्दैनथ्यो। किसुनजीले ‘अति भक्ति चौरस्य लक्षणम्' भन्ने सूक्तिको दृष्टान्त दिएको मैले पटक पटक सुनेको पनि छु। उनको जीवन शैली नेपाली समाजमा सामान्य थिएन। किसुनजीजस्ता निर्बन्ध हुने आँट अरू बिरलैले गर्नसक्छन्। सायद, त्यही कारण ईर्ष्या र सम्मान आर्जेका थिए उनले।

किसुनजी पनि सामान्य मानिसै थिए। उनी मानवसुलभ गुणअवगुणबाट मुक्त थिएनन्। हामी धेरैले बन्धनलाई आफ्नो ठानेर अँगाल्छौँ भने उनले त्यसबाट सकेसम्म पन्छने प्रयास गरे। यही प्रयासले उनलाई स्वतन्त्रताका पक्षमा अराजकताकै हदसम्म उभिनसक्ने शक्ति दिएको हुनुपर्छ। राजनीतिलाई पछिल्लो चरणमा उनले ‘मुक्ति साधना' बनाएको देखिन्छ। उनका समवयी सहकर्मीहरू धेरैले किसुनजीलाई बुझेनन्। तिनले उनलाई गम्भीरतापूर्वक लिँदैनथिए। नेपाली कांग्रेसका थुप्रै नेता र कार्यकर्ताले किसुनजीलाई गाली गरेको पनि सुनेको छु। किसुनजीका ‘कटु वचन'ले चित्त दुखाउनेलाई पनि भेटेको छु। यस्तै, उनलाई आदर्शको पर्याय ठान्ने, सन्त भन्ने, महामानवको दर्जा दिनेहरू पनि थोरै छैनन्। उनी विद्वान् थिए। त्यसको गर्व पनि उनमा थियो। यदाकदा प्रकट पनि गर्थे।

उनलाई २००७ सालको हाराहारीमा चिन्नेहरूमध्ये धेरैले किसुनजीलाई खासै महत्व नदिएको वा हल्का टिप्पणी गरेको र जेलमा वा त्यहाँबाट छुटेपछि संगत गर्नेहरूले उनमा बढी नै आदर्श देखेको मैले पाएको छु। किसुनजीको जीवन स्वयंमा दक्षिण एसियाली राजनीतिमै उल्लेख्य देखिन्छ। व्यक्तित्वको अध्ययन गर्ने आधुनिक विधि प्रयोग गरेर उनको वस्तुनिष्ठ अध्ययन गर्ने हो भने यस्ता अनेकौँ आयाम प्रकट हुनसक्छ। हुनसक्छ, स्वतन्त्रता गुमेपछि किसुनजीको ऊर्जा चिन्तनमा केन्द्रित भयो। आत्मचिन्तले उनलाई अझ निखार्‍यो।

नेपाली कांग्रेसका नेताहरू बीपी, गणेशमानजी, सुवर्ण शमशेर, किसुनजी, गिरिजाबाबु सबैका आआफ्ना विशेषता छन्। तर किसुनजीबाहेक यी सबैले सम्भ्रान्त वर्गकै प्रतिनिधित्व गर्छन्। चिन्तनमा सुवर्ण शमशेर बढी समाजवादी पाइएलान् वा गणेशमानजी सर्वहाराका पक्षधर देखिएलान् तर जीवन शैली र संस्कारका दृष्टिले उनीहरू सम्भ्रान्त नै थिए। चरम विपन्नतामा पनि कोइराला परिवारमा सम्भ्रान्त वर्गका गुणहरू रहेको विवरण बीपीकै लेखनमा पाइन्छ। यस्तै अभावमा बाँचेका बेलामा पनि गणेशमानजीले त्याग गरेको ठानेर सन्तोष गर्नसक्थे। भन्छन्, गरिबीको दैन्य त्यागमा भोग्न सकिँदैन। तर किसुनजीको जीवन शैली भने सम्भ्रान्त थिएन। सामान्य थियो। प्रधानमन्त्री हुँदा ट्याक्सी चडेर लक्ष्मी दिदीको पसलमा चिया खान जाँदा उनले सुरक्षाकर्मी र औपचरिकताको झमेला पन्छाउनमात्रै खोजेका थिए होलान् तर उनलाई सामान्य जीवनप्रतिको मोहले उक्साएको हुनुपर्छ। उनको त्याग जीनव शैलीमै थियो। त्यो न अभावजन्य दैन्य थियो न अहंको उपज।

किसुनजीलाई प्रधानमन्त्री वा नेपाली कांग्रेसको सभापतिका रूपमा मात्र मूल्यांकन गर्नु उनलाई नचिन्नु वा उनको व्यक्तित्वमाथि अन्याय गर्नु हुनेछ। यस्तै, उनको विनोद र व्यंग्य र कतिपय अवस्थामा कपटी देखिने व्यवहारलाई पनि निरपेक्षरूपमा लिँदा किसुनजीप्रति अन्याय हुन्छ। उनले कतिपय सन्दर्भमा छुच्याइँ पनि गरेका छन्। कतिपय व्यक्तिको मन दुख्ने व्यंग्य गरेका छन्। नभन्नुपर्ने बेलामा र नभने पनि हुने कुरा भनेर अरूलाई अप्ठेरो अवस्थामा पुर्‍याएका छन्। यस्ता कतिपय घटना अनायासै भएका छन्। मैले त्यस्ता घटना सुनेको वा देखेको बेला लगाएको र अहिले घोरिएर सम्झँदा तिनमा देखेको अर्थ बेग्लाबेग्लै पाएको छु। यसैले कुनै घटना वा सन्दर्भमा सीमित गरेर किसुनजीलाई बुझ्न सकिँदैन। हुनत, व्यक्ति कोही पनि पूरै व्याख्येय हुँदैन।

किसुनजी राजनीतिक र वैयक्तिक स्वतन्त्रताका अनुपम उदाहरण हुन्। गान्धीजीले सत्यको साधना गर्ने क्रममा राजनीति गरे। किसुनजीको राजनीति स्वतन्त्रताको साधना थियो। अरू त्यही क्रममा भए गरिएका घटना हुन्। किसुनजीलाई ‘सामन्ती राजतन्त्र'का पक्षधर भएको दोष दिइयो। नेपाली कांग्रेसले महाधिवेशन नगरी राजतन्त्रलाई मिल्काउनु हुन्नथ्यो। कांग्रेसका कार्यकर्तामा स्वाभिमान भएको भए नेतृत्वको त्यस निर्णयविरुद्ध विद्रोह गर्नुपर्थ्यो। किसुनजीलाई चित्त बुझेन र उनले पार्टी छाडे। यत्तिकैका भरमा यी स्वतन्त्रताका अनन्य साधकलाई सामन्तका हिमायती ठान्नुभन्दा ठूलो गल्ती केही हुँदैन। उनले अपनाएको जीवन शैली नै सामन्ती संस्कारविरुद्ध थियो।

किसुनजीलाई राज्यले सम्मान गर्‍यो। यो उनको योगदानको कदर हो। तर, अराजकताको हदसम्म औपचारिकताको बन्धन अस्वीकार गर्ने किसुनजीलाई तोपको सलामी दिनु भने पटक्कै सुहाएन। तोपको सलामी वैभव र शक्तिको भड्किलो प्रदर्शन गर्ने सामन्ती कुसंस्कारको अवशेष हो। तोपले करुणा वा शोक जगाउँदैन। अहिले राजकीय सम्मानलाई यसरी ‘जंगीकरण' गरिरहनु जरुरी थिएन। त्यसमा पनि अहिंसाका उपासक, सामन्ती सान र वैभवको लोभ नभएका किसुनजीजस्ता नेतालाई तोपको सलामी दिनु उनको उपहास गरेजस्तो लाग्यो। परम्पराका नाममा मध्ययुगीन अवशेष धान्नुलाई के लोकतन्त्र भन्ने?
जेहोस्, आउने केही समय किसुनजी नेपाली समाजमा किंबदन्ति बनिरहने छन्। मुलुकको मति सप्रँदै गएमा उनका बारेमा अध्ययन अनुसन्धान र व्याख्या पनि हुनेछन्।